لباس کار کارگران ساختمانی

لباس کار کارگران ساختمانی و نکات مهم

آنچه که درباره لباس کار کارگران ساختمانی به شما نگفته اند !

لباس کار کارگران ساختمانی جزو لباس های ایمنی و محافظ فردی است که ایمنی افراد را هنگام کار در بخش های مختلف پروژه های ساخت و ساز تأمین می کند. این لباس ها باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند و ویژگی های خود را در تغییرات شرایط آب و هوایی، گرما یا سرما همچنان حفظ کنند. همه کارگران در محل ساخت و ساز، کارگاه ها یا قسمت مونتاژ تجهیزات، ملزم به پوشیدن لباس کار هستند.

کارگران ساختمانی نباید تصور کنند که لباس کار آنها فقط یک لباس ساده است که باید در کمد محل کارشان قرار بدهند. این لباس ها برای این هدف طراحی و آماده شده اند تا راحتی و ایمنی کامل را برای کار کردن فرآهم کنند. بهترین لباس کار کارگران ساختمانی باید انعطاف پذیر باشد و تا سال های سال بتوان از آن استفاده کرد.

نمونه لباس کار کارگران ساختمانی

کار در کارگاه های ساختمان در زمره ی مشاغل پر خطر به حساب می آید. این کارها اغلب با مصالح ساختمانی و ماشین آلات و وسایل پر خطر مستعد بروز حوادثی برای کارگران هستند. به همین دلیل استفاده از لباس های  ایمنی که باعث حفظ جان کارگران از خطرات احتمالی می شود ضروری است. استفاده نکردن از لباس های ایمن و تجهیزات مربوط به حفاظت از کارگران باعث به وجود آمدن خطرات جانی زیادی شده است. وجود وسایل خطر آفرین یکی از مهم ترین دلایل استفاده از لباس، کلاه، دستکش و کفش ایمن برای کارگران است. پارچه های محکم که در برابر پارگی و پوسیدگی هنگام کار مقاومت می کنند بهترین گزینه برای استفاده در کارگاه های ساختمانی هستند.

پوشیده بودن تمام بدن و استفاده از لباس های یکسره کمک زیادی به سهولت در انجام کار می کند. گرم بودن لباس های ضخیم لزوم استفاده از تهویه ی مناسب را در محیط های کاری به وجود می آورد. مهمترین ویژگی پارچه ی این لباس ها محکم بودن پارچه ی آن ها است. تراکم و مقاومت بالای این پارچه ها به دلیل وجود وسایل خطرناک ضرورت بیشتری دارد. این لباس ها به دلیل تعرق زیاد در هنگام کار نیاز به شستشوی زیاد دارند به همین دلیل جنس پارچه ها باید مرغوب باشد تا دچار خرابی و پوسیدگی نشوند.

طراحی و دوخت این لباس ها باید توسط تولیدی های حرفه ای و فروشگاه لباس کار کارگری انجام شود. در نظر گرفتن شرایط کار و نوع استفاده از این لباس ها تعیین می کند مدل دوخت آن ها چگونه باشد. متناسب نبودن سایز این لباس باعث مختل شدن فعالیت کارگران می شود. برای فصول سرد و گرم سال به دلیل باز بودن محیط کارگاه های ساختمانی لازم است لباس های متناسب انتخاب شود و از پوشیدن لباس های غیر اصولی اجتناب شود.

به همه کارفرمایان و پیمانکاران پروژه های ساخت و ساز و عمران، پیشنهاد می دهیم که در اولین فرصت، لباس های کار مناسب را برای نیروی کار خود تهیه کنند. لباس کار مطابق با استانداردهای روز دوخته می شود و جنبه زیبایی شناسی و مد نیز در آن رعایت شده است.

کارگران ساختمانی، علاوه بر لباس کار، به پوشش های ایمنی و محافظت فردی دیگری نیز نیاز دارند که عبارتند از: کلاه ایمنی- دستکش – ژاکت کار – چکمه های بلند – کفش کار – عینک کار.

این پوشش ها از بدن در برابر آسیب های ناشی از حوادث کار محافظت می کنند. سالانه آمار قابل توجهی از صدمات شغلی در محل پروژه های ساختمانی گزارش می شود که درصد زیادی از آنها ناشی از عدم استفاده از لباس کار مناسب است. پس می بینید که با رعایت نکات ایمنی، چقدر راحت می توانید از اتفاق های ناگوار کاری جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: انواع لباس ایمنی کار

لباس کار مناسب، یک سد محافظتی است!

انواع لباس کار کارگران ساختمانی موجود است تا بتوانید از میان آنها، گزینه های مناسب پروژه را انتخاب کنید. به طور کلی، این لباس های کار شامل یک تی شرت یا روپوش به همراه شلوار کار است. هم روپوش و هم شلوار، از یک طراحی هماهنگ برخوردار هستند تا در عین حفظ زیبایی ظاهری، به راحتی ایمنی را فراهم کنند.

برخی از لباس های کارگران ساختمانی، دارای نوارهای شبرنگ هستند؛ چرا که این افراد باید شیفت شب کار کنند و درخشان بودن لباس کارگر در تاریکی شب، او را بهتر در دید چشم سایر افراد قرار می دهد. پس از بروز حوادث ناشی از محیط کار در تاریکی شب، جلوگیری خواهد شد.

برخی از انواع لباس کار کارگران ساختمانی، چیزی فراتر از یک روپوش و شلوار کار ساده است. گاهی لازم است کارگران، ابزارهایی را با خود حمل کنند؛ یا قطعاتی را جابه جا کنند. در این حالت، نوعی لباس کار بند دار سرهمی، با چندین جیب بزرگ طراحی می شود تا کارگران بتوانند وسایل قابل حمل را با خود ببرند.

کارگران برقکاری ساختمان، کارگران نصب اسکلت بندی سازه، برشکاری چوب و یا نصاب درب و پنجره ها از این مدل لباس های کار استفاده می کنند.

لباس کار کارگران ساختمانی

لباس کار کارگران ساختمانی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لباس کار زمستانی

بهترین رنگ برای لباس کار کارگران ساختمانی

مدل لباس کار همه افرادی که در یک پروژه ساختمانی کار می کنند، با هم متفاوت است. سرکارگران، لباس های رسمی تری دارند و از کلاه ایمنی استفاده می کنند. کارگران معمولی باید لباس کار کامل به علاوه کلاه ایمنی و دستکش و کفش کار بپوشند.

با این تنوع نقش ها در محل ساخت و ساز، بدیهی است که تولید کننده لباس کار کارگران ساختمانی باید ایده های به روز را پیاده سازی کند و در عین حال، به استانداردهای دوخت لباس کار ایمنی هم دقت داشته باشد.

بهترین رنگ برای لباس کار کارگران ساختمانی، معمولاً قهوه ای، خاکستری، آبی تیره، مشکی، بژ، سرمه ای، و در برخی موارد رنگ زرد است. اگر لباس کار به رنگ روشن باشد، خیلی سریع، آلودگی ها و لکه ها و کثیفی ها روی آن دیده می شوند. پس کارگران مجبور هستند روزانه لباس های خود را بشویند. بهترین انتخاب، رنگ های تیره برای لباس کار این نوع کارگران است.

برخی از طراحان لباس در تولیدی لباس کار، سعی می کنند با ایده های جدید و جذاب، یکنواختی رنگ لباس کار را از بین ببرند. به همین خاطر، از ترکیبی دو یا سه رنگ برای دوخت لباس کار بهره می گیرند. مثلاً لباس کار سرمه ای را با نواردوزی های قرمز یا زرد به کار می برند. مثال دیگر، لباس کار خاکستری با نواردوزی های سرمه ای یا آبی تیره و روشن است.

بیشتر بخوانید: لباس کار ضد آب

مهم ترین ویژگی لباس کار کارگران ساختمانی چیست؟

احتمالاً تا به حال متوجه شده اید که کارگران ساختمانی لباس های ایمن، راحت، بادوام و کاربردی می پوشند. اما پیدا کردن تمام این ویژگی ها در یک لباس می تواند یک چالش بزرگ باشد.

یکی از مهم ترین ویژگی های لباس های کار کارگران ساختمانی، ثبات و دوام در برابر اشعه uv خورشید است. لباس های آستین بلند برای کار کردن در محیط های بیرونی، زیر نور آفتاب، مناسب هستند.

لباس کار خوب و باکیفیت باید کارایی بالا داشته باشد و کارگران را در برابر همه خطرات موجود محافظت کند. لباس کار مناسب، راحت است و بدن را خنک نگه می دارد. دوخت لباس کار باید با استفاده از پارچه های سبک با الیاف دارای تراکم نسبی انجام بگیرد.

انواع لباس کار کارگران ساختمانی باید به قدری آزاد و انعطاف پذیر باشد که شرایط کار کردن را به آسانی فرآهم کند. خوشبختانه، لباس های کار دارای اندازه و مدل های متنوع هستند و برای تمامی افراد در یک پروژه ساختمانی، قابل سفارش می باشند.

لباس کار کارگری

لباس کار دو تکه کارگری و لباس کار یکسره کارگری که در کارگاه مورد استفاده قرار می گیرد باید متناسب با شرایط محیط باشد. وجود وسایل کار و ماشین آلات در کارگاه ها باعث آسیب های بسیاری به پوست می شود و ممکن است خراش و ضربه روی پوست ایجاد کند. لباس کار نیز در معرض همین مشکلات قرار دارد و ممکن است به راحتی پاره شود. به همین دلیل جنس لباس کاری که در کارگاه استفاده می شود باید از پارچه های محکم باشد و مقاومت بالایی داشته باشد. برای خرید از بهترین فروشگاه انوع پارچه با ما همراه باشید.

پوشیده بودن این نوع لباس به کارگران کمک می کند بدن خود را در برابر آسیب ها حفظ کنند. استفاده از هر نوع زیورآلات در هنگام کار ممنوع است زیرا ممکن است قسمتی از آن به دستگاه ها گیر کند و حادثه آفرین شود. استفاده از لباس های آستین کوتاه در شرایطی پیشنهاد می شود که افراد مجبور باشند آستین خود را بالا بزنند و کار کنند. در شرایطی که در محیط آب و گاز وجود داشته باشد باید لباس ها ضد آب و پوشیده باشند زیرا وجود موادی مانند گاز در فضا باعث می شود پوست بدن مدام چرب باشد و وضعیت آزار دهنده ای را به وجود می آورد.

ایمنی در کارگاه به جزء لباس باید با دستکش و نقاب های مخصوص و وسایل دیگر نیز همراه باشد. رنگ لباس ها اکثرا روشن هستند و برای کار در شب از رنگ های شب نما استفاده می شود. در مشاغلی مانند کار در کارگاه های ساختمانی، صنایع فولاد، جوشکاری، کوره و دیگر مشاغل استفاده از لباس فرم مدیریتی علاوه بر ایمنی باعث شناسایی راحت کارگران می شود. استفاده از لباس های گشاد و لباس هایی که سایز مناسبی ندارند نه تنها ایمنی را تضمین نمی کنند بلکه دست و پا گیر هم هستند. با توجه به نوع کار از الیاف طبیعی و یا مصنوعی استفاده می شود.

تولیدی لباس کار کارگری

کارگران اغلب کارهای سختی دارند و برای انجام انواع مشاغل باید از وضعیت سلامتی خود نیز محافظت کنند. کارهای این دسته از افراد به دلیل محیط های کارگاهی و فضاهای شهری دشواری های بیشتری دارد. همچنین این افراد با آلودگی های محیطی ارتباط مستقیمی دارند علاوه بر این ها قرار گرفتن در دمای مختلف در فصل های سال ایجاب می کند پوششی مناسب داشته باشند. این دلایل باعث ضرورت تهیه انواع لباس کار کارگری می شود. تولیدی لباس کار کارگری با انتخاب بهترین پارچه و طرح دوخت مناسب برای مشاغل مختلف به بهبود شرایط کار کمک می کند.