ویژگی ها و اهمیت لباس کار کارگران برقکاری

لباس کار کارگران برقکاری باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

ویژگی ها و اهمیت لباس کار کارگران برقکاری

برقکارها برای محافظت در برابر جرقه های قوس الکتریکی یا ایمنی در مقابل جریان برق باید چه لباس هایی بپوشند؟

لباس کار کارگران برقکاری یکی از ملزومات این مشاغل است. همه نیروی انسانی که در صنایع و کسب و کارهای خدمات برق کشی ساختمان کار می کنند باید لباس کار بپوشند تا از خطرات احتمالی در امان بمانند.

خطرات الکتریکی، سقوط از ارتفاع، لغزش، وضعیت های نامناسب تجهیزات برق، محیط های شیمیایی، سر و صدا، حمل و نقل ابزارهای کار، همگی در محیط کار برقکاری صنعتی و خانگی وجود دارند. برخی از این اتفاقات حتی شدید هستند. مثلاً کارگران برقکار در یک محیط صنعتی، مانند کارخانه، در ارتفاعات مشغول سیم کشی و کابل کشی هستند، و ممکن است ابزارهای آنها روی زمین سقوط کند یا هر جرقه ای هنگام سیم کشی، تولید شود!

خطرات شغل برقکارها و تکنسین ها بسیار است. برای بهینه‌ سازی ایمنی افراد حرفه ‌ای در محل کار، باید لباس‌های مناسب در اختیار آنها قرار گیرد.

برقکارها به لباس کار مناسب نیاز دارند تا اثرات جرقه های قوس الکتریکی را به حداقل برسانند. هنگامی که یک حادثه الکتریکی رخ می دهد، قوس الکتریکی با انتشار گرما (5000 درجه سانتیگراد) می تواند صدمات قابل توجهی برای برقکار ایجاد کند.

بدون پوشیدن لباس محافظ مناسب، الیاف مصنوعی مانند نایلون بلافاصله روی پوست ذوب می‌شوند و باعث سوختگی شدید و آسیب جدی خواهند شد. لباس کار کارگران برقکاری نباید شعله را گسترش بدهد یا دارای قطعات رسانا باشد. یقه لباس کار این نوع مشاغل باید دارای یقه کاملاً بسته باشد تا در صورت بروز حادثه، از سوختگی گردن جلوگیری کند.

نکته مهم برای ایمنی و حفظ جان کارگران برقکار:

همه متخصصان برقکاری، تکنسین های حرفه ای و حتی مبتدی ها موظف هستند که لباس کار ایمن خود را کامل بپوشند. به این معنا که پوشیدن شلوار و روپوش یا کت مخصوص، الزامی است. کارگران برقکار باید حتماً دستکش ایمنی به دست داشته باشند و ترجیحاً از کلاه و عینک ایمنی نیز هنگام سیم کشی و کابل کشی استفاده کنند.

پوشیدن کفش ایمنی در بسیاری محیط های کار نیز ضرورت دارد. کارگران باید دکمه ها و زیپ های شلوار و یونیفرم خود را کاملاً ببندند تا هیچ آسیبی به بدن آنها وارد نشود. همه این اقدامات به جهت محافظت از جان آنها است.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد لباس کار کارخانه + معرفی بهترین الیاف

استانداردهای حفاظتی لباس کار برقکاران در برابر قوس الکتریکی چیست؟

1- استاندارد CE 61482-1-2:

این مرجع استاندارد درباره لباس محافظ، مناسب برای مقامت در برابر خطرات حرارتی قوس الکتریکی است. بر این اساس، عملکرد لباس را می توان طبق دو روش آزمون، ارزیابی کرد: 1) روش قوس باز، که میزان انرژی قوس الکتریکی را بر حسب کالری/cm² تعیین می کند؛ و 2) روش تست BOX که یک کلاس حفاظتی را برای شدت نصب برق تعریف می کند.

2- استاندارد EN ISO 14116:

این مرجه استاندارد درباره لباس محافظ کارگران برقکاری، در برابر تماس کوتاه با حرارت و شعله است. منبع این گرما ممکن است گرمای همرفتی، گرمای تابشی، پاشش فلز مذاب یا ترکیبی از اینها باشد.

بهترین لباس کار کارگران برقکاری شامل چه مواردی است؟

لباس کار کارگران برقکاری

لباس کار کارگران برقکاری

وقتی برقکار هستید چه لباسی را باید انتخاب کنید؟ آیا به تازگی به یک تکنسین برقکار تبدیل شده اید و می خواهید شغل مورد علاقه خود را در شرکت ها آغاز کنید؟ پس قبل از هر چیز، لباس کار کارگری محافظ و مقاوم تهیه کنید… چیزی که ایمنی و جان شما را تضمین می کند!

برق‌کارها و تکنسین‌ها معمولاً شلوار، ژاکت یا روپوش بدون قطعات فلزی باید بپوشند. از یک طرف وجود جیب های زیاد در لباس کار به آنها اجازه می دهد تا ابزارها و وسایل مورد نیاز خود را در دسترس داشته باشند. از سوی دیگر، این واقعیت که لباس کار باید فاقد قطعات فلزی باشد، امری مسلم است، چرا که کارگران را از خطر هدایت الکتریکی فلزات، در امان نگه می دارد.

بیشتر بخوانید: خرید عمده لباس کار در اصفهان

بهترین مواد برای پارچه لباس کار تکنسین برقکار چیست؟

پارچه‌ های مقاوم در برابر شعله از الیاف خاصی تهیه می شوند تا بتوانند اشتعال ‌پذیری را کاهش دهند. این پارچه ها با برخی مواد شیمیایی محافظ و بازدارنده شعله، تیمار شده اند تا در صورت بروز حادثه، مثلاً حریق و جرقه، “فعال” شوند و ذغال و گازهایی تولید کنند که از احتراق برای مدتی جلوگیری نمایند.

این پارچه ها با الیافی تولید می شوند که آن ها را به طور طبیعی و بدون هیچ گونه عملیات شیمیایی اضافی، در برابر شعله مقاوم می سازد. ویژگی مقاومت در برابر شعله، با تمیز کردن و شستن لباس کار، تغییر نمی کند. الیاف دارای مقاومت سایشی بالایی هستند.

برای ایجاد قابلیت بازدارندگی شعله، در لباس کار کارگران برقکاری، پارچه ها در محلول شیمیایی که با مواد محافظ، تیمار شده است، قرار می گیرد. برخی الیاف مخلوط شامل پنبه، پلی استر و الیاف آنتی استاتیک در این پارچه های مقاوم به کار رفته است. این یعنی لباس کار، انعطاف پذیر بوده و در برابر شعله، مقاومت خوبی دارد. این لباس ها، شعله یا گازهای ناشی از حریق را مهار می کنند.

به عنوان مثال، برقکاران که روی سکوهای نفتی کار می کنند، باید روزانه لباس‌ های ضد آتش مخصوص را در محل کار بپوشند، در حالی که برق‌ کارانی که در کارگاه‌های ساختمانی کار می ‌کنند به لباس کار با ویژگی های معمولی نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: انواع پارچه لباس کار + ویژگی ها

لباس کار برقکاری، مقاوم در برابر شعله چیست؟

لباس کار کارگران برقکاری

لباس کار کارگران برقکاری

لباس مقاوم در برابر شعله، نوعی از تجهیزات محافظ شخصی است که برای خود خاموش شدن در هنگام احتراق طراحی شده است. هنگام قرار گرفتن در معرض آتش یا انفجار، بسیاری از پارچه ها مشتعل می شوند و همچنان به سوختن ادامه می دهند. برخی نیز بر روی بدن فرد، ذوب می شوند. این حادثه می تواند صدمات قابل توجهی ایجاد کند، زیرا در آتش سوزی ها، منسوجات اغلب طولانی تر می سوزند و آسیب بیشتری نسبت به حادثه اولیه به بار می آورند!

موادی که به طور طبیعی در برابر شعله مقاوم هستند و موادی که با مواد شیمیایی تخصصی، تیمار می شوند، موجب ایجاد یک ویژگی مقاومت عالی می شوند که در قسمت قبلی درباره اش صحبت کردیم. این مواد با حذف منبع احتراق، به سوختن ادامه نمی دهند، به راحتی مشتعل و ذوب نمی شوند. همان ویژگی خوب که باید در لباس کار برقکاری وجود داشته باشد.

این نکته آخر، بسیار مهم است، زیرا سوختن و ذوب شدن پارچه می تواند آسیب زیادی به بدن برقکارها وارد کند و صدمات جدی و پایدار ایجاد نماید.

مواد مختلف مقاوم در برابر شعله مزایای متفاوتی دارند. آنچه از یک فرد در یک محیط محافظت می کند ممکن است برای فرد دیگری مناسب نباشد، بنابراین لازم است که متخصصان و کارفرمایان همیشه بررسی کنند که کدام محصول برای محل کار آنها، بهترین لباس کار است.

کدام کارگران به لباس کار مقاوم در برابر آتش نیاز دارند؟

بخشی از الزامات ایمنی برای کارگران برقکاری، بدون شک، لباس کار محافظ است. ارائه لباس مناسب به تیم برقکاری خانگی یا صنعتی، بخشی از رعایت مقررات ایمنی است. اگر یک کارفرما هستید و کسب و کار شما شامل کارگران در بخش های زیر است، باید لباس های ضد آتش را برای آنها تهیه کنید:

  • جوشکارها
  • کارگران قطعه سازی و قالب گیری
  • اپراتورهای ماشین کاری
  • کارگران ورقکاری فلزی
  • مکانیک ها
  • کارگران برقکاری صنعتی – تجاری – خانگی
  • پوشاک حرفه ای برای مسابقات اتومبیلرانی
  • خلبانان نیروی هوایی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *