نکات قابل توجه در انتخاب پارچه لباس اداری

نکات قابل توجه در انتخاب پارچه لباس اداری

نکات قابل توجه در انتخاب پارچه لباس اداری

لباس و نوع پوشش یکی از مسائل مهم در طول زمان بوده است. لباسها بیانگر وضعیت، شخصیت و جایگاه افراد در جامعه حتی نماد یک ملیت و نژاد هستند، از این رو میتوان گفت جز موضاعات مهم تمام جوامع بوده است. همانطور که میدانیم لباس ها در هر شرایط و موقعیتی شکل و فرم مخصوص و متفاوتی دارند، بنابراین باید متناسب با وضعیت محیطی که در آن استفاده میشوند دوخته شوند. یکی از این موقعیت ها که میخواهیم مورد بحث قرار دهیم لباس پرسنلی و فرم اداری است که بخاطر اهمیتی که دارد قطعا باید مورد توجه قرار گیرد.

لباس فرم در سازمان ها و شرکت ها و مشاغل امری مهم و تاثیر گذار است تا آنجا که در بسیاری از موارد پوشیدن لباس کار مناسب در محل کار الزامی می باشد. داشتن لباس فرم هماهنگ و با طرح و رنگ مناسب نشان دهنده ی ارزش و سطح و شخصیت کاری همچنین بیانگر نوع کار می باشد، یعنی یک فرم درست و مناسب میتواند در هر حوزه ی شغلی  یک نماد شود به همین جهت انتخاب جنس و رنگ پارچه برای داشتن فرمی در خور بسیار مهم و اصولی می باشد.

ما قصد داریم در این مقاله به چگونگی  داشتن فرم مناسب اداری بپردازیم پس با ما همراه شوید. ابتدا به نکات مهمی که در انتخاب جنس پارچه ها برای دوخت فرم اداری لازم است می پردازیم

نکته ی ابتدایی که باید به آن توجه کرد شرایط و محیط است :

یعنی باید بدانیم این فرم قرار است برای چه موقعیتی و چه شرایطی استفاده شود برای مثال ما هیچگاه نمی توانیم فرمی که برای یک مجموعه ی پذیرایی طراحی و دوخته شده را در یک مجموعه فرهنگی و آموزشی استفاده کنیم، بنابراین توجه به این مسئله مهم است.

فرم اداری باید طرحی ساده و راحت داشته باشد. برای این منظور معمولا پارچه هایی که دارای الیاف طبیعی هستند گزینه ی مناسبی برای تهیه لباس فرم می باشند، زیرا این پارچه ها به دلیل جنس سبک و خنکی که دارند از تعرق بیش از اندازه جلوگیری می کنند و باعث میشود فرد در طول زمان کار احساس راحتی  داشته باشد.

نکته ی بعدی دقت در انتخاب رنگ پارچه  می باشد:

مورد مهمی که در انتخاب پارچه باید در نظر گرفت رنگ و میزان ثبات رنگ است. اصولا پارچه هایی با ثبات رنگی بالا با گذشت زمان کمتر دچار تغییر و آسیب می شوند، به همین خاطر میتوان گفت برای استفاده در دوخت لباس های فرم و حتی لباس کار کارگری مناسب ترند. معمولا رنگ‌های مورد استفاده در دوخت لباس فرم اداری برای خانمها به شرح زیر می باشد:

پارچه هایی با رنگهای مشکی، طوسی، خاکستری، کرم و قهوه ای، سورمه ای. ناگفته نماند داشتن سلیقه در طرح و ترکیب رنگها به تولید کننده بستگی دارد که چگونه ظاهر زیبا در دوخت فرم ها ایجاد کند.

علت مهم بودن انتخاب رنگ برای مانتو و شلوار اداری :

در ابتدا باید بدانیم که همانطور که جنس پارچه می تواند باعث تغییردمای بدن شود رنگ هم بی تاثیر نیست  اما به چه صورت ؟

برخی رنگها جذب بیشتری از گرما دارند و باعث میشوند که دمای بدن بالاتر برود یا برعکس رنگهایی که حالت خنثی دارند و گرما را از خود عبور می دهند یا دفع می کنند که این امر باعث خنک شدن بدن می‌شود. پس هرکدام مناسب فصل خود می باشند بنابراین این نکته برای کارکنانی که مناسب هر فصل لباس فرم می پوشند بسیار مهم است. همچنین رنگ فرم اداری هر سازمان و شرکت می تواند بیانگر فعالیتی که انجام می‌دهند باشد، از این رو در جامعه به نوعی شناخته شده و مانند نمادی منحصر به فرد محسوب میشوند

نکته ی بعدی ضد چروک بودن پارچه است  که حتما باید در انتخاب و خرید پارچه در نطر گرفته شود

ما می‌دانیم که پارچه ای که سریع چروک میشود از نظر ظاهری شکل بهم ریخته و نامناسبی را به وجود می آورد و همین امر آراستگی و زیبایی لباس فرم را بهم میزند و تاثیر نامطلوبی بر روحیه و جو محیط کاری میگذارد، از طرفی ضد چروک بودن جنس پارچه ی مورد استفاده مزایایی به همراه دارد  از جمله صرفه جویی در زمان و مصرف برق با استفاده ی کمتر از اتو، حفظ بافت پارچه و جلوگیری از تغییر رنگ و فرسودگی پارچه.

تاثیر کیفیت پارچه بر دوخت لباس فرم:

اگر پارچه ای که به منظور دوخت لباس فرم انتخاب شده از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد حتی اگر با تبحر هم دوخته شود در نهایت نتیجه ی دلخواه و خوبی نخواهد داشت. بنابراین در تهیه ی پارچه حتما به کیفیت و میزان الیاف بکار گرفته شده در بافت آن توجه کنید. هرچقدر الیاف طبیعی تر باشد کیفیت هم بهتر است.

از چه رنگ لباسی در محیط کار استفاده کنیم؟

مثالی بزنیم از پارچه های کشی و غیر کشی برای دوخت فرم اداری  

برای دوخت فرم اداری اگر بخواهیم از پارچه هایی با قابلیت کشسانی استفاده کنیم باید این نکته را در نظر بگیریم  که پارچه های کشی معمولا بدن نما هستند که میتوانند در ظاهر و قرار گرفتن روی بدن تاثیر بگذارند و مناسب با محیط کار یا حتی جایگاه شغلی نباشند. همچنین جدای از بحث ظاهری، این پارچه ها در اکثر مواقع در اثر شستشو دچار آبرفت می شوند و ممکن است تغییراتی در اندازه و سایز لباس فرم ایجاد کند به عبارتی باعث کوتاهی یا تنگی لباس فرم مدیریتی میشوند.

همچنین پارچه های طرح دار یا ساده:

انتخاب پارچه ی طرحدار یا ساده برای لباس فرم به خواست و سلیقه ی فرد بستگی دارد، زیرا فرد با انتخاب پارچه و در نظر گرفتن شرایط و محیط شغلی و دیگر کارکنان و مجموعه اداری خودش را هماهنگ می کند. پس طرحدار یا ساده بودن پارچه بستگی به شرایط و محیط کار فرد دارد. گاهی در یک مجموعه انتخاب طرح و رنگ فرم به جهت هماهنگی و نظم در شکل ظاهری کارکنان و مجموعه از قبل انجام شده است که در اینصورت بحثی باقی نمی ماند.

در پایان

داشتن فرم اداری مناسب و تاثیرگذار هم از جهت ایجاد حس خوب روانی در بین کارکنان یک مجموعه و هم ایجاد یک نماد شایسته مستلزم رعایت نکاتی که در بالا به آن اشاره شد است. فرم اداری مناسب و شکیل باعث هماهنگی و نظم ظاهری بین کارکنان یک مجموعه  میشود و همین مسئله در ارتقا شخصیت و ارزش شغلی افراد تاثیر بسزایی دارد. نادیده گرفتن نکات قابل توجه در انتخاب پارچه لباس اداری نتیجه ی برعکسی بدنبال خواهد داشت که از هرجهت مطلوب نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *