حوادث ناشی از کار چیست

حوادث ناشی از کار چیست

حوادث ناشی از کار چیست ؟

شما در هر محیطی که مشغول به کار هستید امکان این که حادثه ای برای شما رخ دهد، وجود دارد. این اتفاق‌ های ناگوار ممکن است باعث آسیب‌ های جزئی یا کلی در شما شوند و یا حتی جان شما را بگیرند. اما قبل از این که وارد یک محیط کار شوید، بهتر است میزان ایمنی و وجود تجهیزات برای محافظت از جان خود را در آن جا بررسی کنید و برای استفاده از آن ها نیز آموزشات لازم را دریافت نمایید.

 هدف از نوشتن این مقاله، آشنایی بیشتر شما عزیزان با حوادثی است که به خاطر کار شما برایتان اتفاق می‌ افتد. اگر قصد خریداری لباس کار را دارید، من به شما عزیزان شرکت اُرمک که یکی از بهترین مراکز تولیدی لباس کارگری، پارچه و انواع منسوجات بیمارستانی است را معرفی می‌ کنم.

منظور از حوادث ناشی از کار چیست؟

طبق ماده ی شصت قانون تامین اجتماعی به اتفاقاتی که امکان دارد حین کار برای فرد بیمه شده رخ بدهد، حوادث ناشی از کار می‌ گویند. این حادثه ها شامل تمامی اتفاقاتی است که در خود محیط کار یا اطراف آن و یا حتی ماموریت‌ هایی که به دستور کارفرما در حال انجام آن در خارج از محوطه کار بودید، می‌ باشد.  علاوه بر آن اگر این اتفاق برای همکار شما افتاده باشد، و شما به قصد نجات و کمک به آن خودتان دچار سانحه شدید، حادثه ی ناشی از کار برای شما هم صدق می ‌کند. به طور کلی می‌ توان گفت: حادثه ناشی از کار شامل کمک رسانی و نجات به همکاران دیگر نیز می ‌باشد.

بیشتر افراد بر این باورند که این رخداد ها فقط مربوط به شغل های صنعتی است. اما این تصور غلطی می ‌باشد. چرا که در هر محیط کاری چه کار آن سبک باشد، چه سنگین حتی اگر همه چیز در استاندارد ترین حالت خود قرار داشته باشد، امکان وقوع اتفاق ناگوار برای شما وجود دارد.

اما این رخداد ها فقط به محیط کاری اختصاص پیدا نمی ‌کند. بلکه امکان دارد در حین مسیر رفت و برگشت از محیط کار به خانه یا برعکس آن هم برای شما اتفاق بیفتند. حادثه ناشی از کار حتی زمانی که شما در حال درمان در بیمارستان یا درمانگاه باشید هم شامل حالتان خواهد شد.

حوادث ناشی از کار چیست

انجام چه اقداماتی می‌ توانند به کم شدن حوادث ناشی از کار کمک کنند؟

با این که شما نمی ‌توانید به صورت صد در صد از اتفاق‌ های ناخوشایندی که در محیط کار می ‌افتند، جلوگیری نمایید. اما با رعایت کردن چند نکته می توانید به کم تر شدن این اتفاق ها کمک کنید که در ادامه به صورت خلاصه برای شما چند مورد از آن ها را بررسی خواهم کرد.

هنگام ورود به یک محیط کار حتماً باید به شما نحوه ی استفاده از دستگاه‌ ها و تجهیزات موجود در آن جا را آموزش دهند.

وسایلی که در محیط کاری استفاده می ‌شوند، باید از نظر ایمنی و سالم بودن چک شده باشند و علاوه بر آن از تجهیزات قدیمی و فرسوده نباید در محیط کاری استفاده کرد.

همه نیروهای کار باید از لباس کارگری استفاده کنند و از نظر ایمنی و بهداشتی آموزش های لازم را دیده باشند.

از نصب و چسباندن بروشور ها برای آموزش دستورالعمل ‌های ایمنی در تمامی بخش‌ های محیط کار غافل نشوید.

سعی کنید هر نیروی کار را بر اساس میزان تجربه‌ ای که دارد در بخش‌های مختلف قرار دهید.

اقداماتی که لازم است بعد از وقوع رخداد ها انجام دهید را یاد بگیرید، تا از گسترش پیدا کردن آن اتفاق ناگوار جلوگیری نمایید.

برای این که رعایت نکات ایمنی ملکه ی ذهن تمامی نیرو ها شود، بهتر است دائماً دوره ‌های آموزشی را برای تاکید بر آن ها برگزار کنید.

در واقع رویداد های ناشی از کار به خاطر عدم آگاهی و شناخت نیرو ها از محیط کار اتفاق می ‌افتند. بنابراین سعی کنید آگاهی لازم در زمینه ی نحوه ی کار با دستگاه ‌ها و اتفاقات احتمالی ناشی از آن را به دست آورید.

کار فرما چه مسئولیتی در برابر حوادث ناشی از کار دارد؟

وظیفه ی کار فرما تهیه ی امکانات و تجهیزات استاندارد برای حفظ سلامت و بهداشت نیروهای کار می ‌باشد، و باید آن ها را در اختیار کارکنان خود قرار دهد، تا بتوانند از آن ها استفاده کنند. علاوه بر آن کار فرما باید برای آموزش بیشتر نیروها دوره ‌های آموزشی راجع به رعایت نکات ایمنی و نحوه ی استفاده از دستگاه‌ ها و تجهیزات محیط کار برگزار کند و بر روی رعایت کردن این قوانین و پوشیدن لباس کار کارگاهی یا کارگری و یا کارخانه تاکید و نظارت داشته باشد، تا اتفاق نا خوشایندی برای کسی پیش نیاید.

چنان چه کار فرما این وظایف را به خوبی انجام ندهد، مقصر شناخته شده و وظایف کیفری او به شرح زیر می‌ باشند.

بعد از حادثه کارفرما باید سریعاً اقدامات لازم با هر هزینه ‌ای را برای جلوگیری از تشدید شدن آن انجام دهد و بعد از آن نیز به صورت کتبی این حادثه را ثبت کند و قبل از گذشت سه روز به صندوق تامین اجتماعی محل ارسال نماید. علاوه بر آن فرم‌ های مربوطه در این زمینه را نیز بایستی پر نماید.

هم چنین در صورت مقصر بودن کارفرما در وقوع رخداد برای کارمند یا کارگر، موظف است بعد از تعیین شدن دیه به وسیله ی پزشکی قانونی و رای نهایی دادگاه خسارات ناشی از آن و مبلغ دیه را به صندوق تامین اجتماعی و نیروی کار پرداخت کند.

حوادث ناشی از کار چیست

نتیجه ‌گیری:

در این مقاله برای شما از حوادث ناشی از کار و نکاتی که باید برای کاهش آن انجام دهید، صحبت کردم. همان طور که در این مقاله برای شما توضیح دادم شما نمی‌ توانید به صورت کامل از وقوع این اتفاقات در محیط کارتان جلوگیری کنید اما با رعایت یک سری نکات ایمنی در حین کار و آموزش دیدن راجع به روش استفاده کردن از تجهیزات کارتان می ‌توانید به حفظ سلامت خود در برابر حوادث ناشی از کار کمک نمایید.

چنان چه در این مورد کوتاهی از جانب شما باشد، سازمان تامین اجتماعی وظیفه دارد هزینه ‌های درمان شما را در صورت بیمه بودنتان پرداخت کند. اما در صورت مقصر بودن کارفرما پرداخت دیه و هزینه های دیگر بر عهده ی او می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *