همه چیز درباره کتان

همه چیز درباره کتان

همه چیز درباره کتان

کتان یکی از عناصر اصلی در صنعت نساجی و صنعت مد است. مطمئنا کمد لباس شما نیز چند آیتم کتان دارد. آیتم هایی مثل کتان ساده، کتان رنگ شده و کتان مخلوط. کتان نوعی الیاف طبیعی است که از گیاه پنبه ساخته می شود و اولین موارد استفاده آن به پنج هزارسال پیش از میلاد بر می گردد. اگر میخواهید همه چیز درباره کتان را بدانید، این مقاله را مطالعه کنید. همچنین اگر به دنبال تولیدی لباس کار و تولیدی لباس بیمارستانی هستید محصولات شرکت بافندگی ارمک را مشاهده کنید.

کتان چیست؟

کتان نوعی از الیاف طبیعی است که از گیاه پنبه ساخته می شود. گیاه پنبه در درجه اول از سلولز، یک ترکیب آلی نامحلول، ساخته شده است. پنبه ماده ای نرم و کرکی است. گیاه پنبه به آفتاب زیاد، زمان طولانی و باران زیاد نیاز دارد. اصطلاح پنبه به آن قسمت از محفظه الیاف کرکی گیاه که به شکل گلوله ای رشد می کند، اشاره دارد. سپس پنبه را به نخ می ریسند و بعد آن را می بافند. بدین ترتیب پارچه ای نرم و مقاوم از پنبه ایجاد می شود.

همه چیز درباره کتان

از اولین روزهای کشت پنبه، پارچه ی کتان مورد توجه قرار گرفته است. این پارچه به دلیل سبکی و تنفس توجه همه را جلب می کند. پاچه کتان فوق العاده نرم است و در عین حال می تواند گرما را حفظ کند. این موارد باعث می شود پارچه کتان شبیه مخلوط ابریشم و پشم باشد. در حالی که دوام پارچه کتان از پارچه ابریشم بیشتر و از پارچه پشم کمتر است. با این که پارچه کتان مستعد بریدن و پارگی است همچنان یکی از محبوب ترین و تولید شده ترین پارچه ها در جهان است. این پارچه از مقاومت کششی نسبتا بالایی برخوردار است و رنگ طبیعی آن سفید یا کمی زرد رنگ است.

ویژگی ها

پارچه کتان بسیار سریع آب را جذب می کند اما به همان سرعت نیز خشک می شود. شما می توانید پارچه کتان را به راحتی با آب گرم بشویید و نگران خراب شدنش نباشید. همچنین این پارچه به خوبی روی بدن می نشیند و حالت مناسبی دارد. با این وجود، پارچه کتان ممکن است چروک شود و یا هنگام شست و شو کوچک تر بشود.

همه چیز درباره کتان

تقریبا هفتاد و پنج درصد از محصولات پوشاک جهان حداقل مقدار کمی کتان یا پنبه دارند. از نظر فراوانی، کتان پرکاربردترین الیاف نساجی در جهان است و تولید کنندگان می توانند این پارچه را در شکل های بی شماری تولید کنند. برای مثال اکثر تیشرت ها حداقل مقداری پنبه دارند و شلوار های جین آبی رنگ صد درصد از پنبه تولید شده اند. از پارچه کتان برای تولید انواع لباس های مختلف استفاده می شود. از آن جایی که پارچه کتان بسیار تنفس پذیر است و در عین حال گرما را حفظ می کند در تولید لباس های گرم استفاده می شود.

همه چیز درباره کتان

دلایل محبوبیت کتان

کتان ویژگی های متعدد و متمایزی دارد. بنا به همین دلیل پارچه کتان به یک پارچه محبوب در دنیای مد تبدیل شده است. این پارچه نرم است و در عین حال در برابر ساییدگی بسیار مقاوم است. بین الیاف کتان فاصله بسیاری وجود دارد به همین دلیل کتان گرما را در خود حفظ می کند. همچنین بسیار رنگ پذیر است و رنگ را به خوبی در خود نگه می دارد.

در مجموع پارچه کتان کارایی بسیار بالایی دارد و به صرفه است. استفاده آن برای محیط زیست آسیبی ندارد و الیافش طبیعی است. همچنین در صنعت مد و پوشاک به راحتی قابل استفاده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *