پارچه کتان چه ویژگی هایی دارد

پارچه کتان چه ویژگی هایی دارد

پارچه کتانی پارچه ای همه کاره و بادوام است که سابقه ای طولانی دارد و یکی از پارچه های پرطرفدار در جهان است.پارچه کتانی از الیاف گیاه کتان ساخته شده و دارای ویژگی های جذاب بسیاری است که در این مقاله به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

کتان چون از الیاف گیاه کتان بافته می شود ، محصولی کاملاً طبیعی است.الیاف کتان کاملاً زیست تخریب پذیر و قابل بازیافت است.

این پارچه در بسیاری از رنگ ها موجود است.از آنجا که پارچه کتان یک الیاف طبیعی است ، می توان آن را به راحتی در رنگ های مختلف رنگ آمیزی کرد.

مهمترین مزیت پوشیدن لباس های کتانی در هوای گرم ، خنکی آنها است.لباس تابستانی ساخته شده از پارچه کتانی دارای نفوذ پذیری هوای بالایی است ، یعنی اینکه هوا به راحتی از طریق پارچه عبور می کند و به بدن امکان تنفس می دهد و مهمتر از همه ، لباس های کتان به خوبی اشعه ماورا بنفش را منعکس می کنند.

پارچه کتانی می تواند تا 20٪ از وزن خود را رطوبت جذب کند ، در حالی که وقتی آن را لمس می کنیم ، هم چنان خشک است.پارچه های کتانی به خوبی رطوبت را جذب می کنند و سپس آن را به هوای خارج منتقل می کنند.بنابراین لباس های ساخته شده از کتان ، عرق را جذب می کنند و به بیرون منتقل می کنند و برای همین لباس های کتانی بهترین انتخاب برای آب و هوای گرم هستند و با وجود آنها همیشه احساس طراوت و خنکی می کنید.

ویژگی های پارچه کتان

پارچه های کتانی هم چنین ، ماندگاری بالایی دارند.این پارچه در مقایسه با دیگر پارچه ها سفت و سخت تر است.کتان هنگام شستشو از استحکام بیشتری برخوردار است و در نتیجه طول عمر آن بیشتر از پنبه است.

پارچه های کتانی در حالت مرطوب به راحتی اتو و مرتب می شوند.اتو کشیدن پارچه در حالت مرطوب روند اتوکشی را برای نتایج بسیار خوب آسان می کند.

با این حال ، الیاف کتان کشش ندارند و خاصیت انعطاف پذیری کمی دارند و برای همین خیلی زود چروک می شوند.

موارد استفاده از پارچه کتان

پارچه کتان یک پارچه بسیار محبوب است و برای اهداف مختلفی استفاده می شود.پارچه کتانی قدیمی ترین پارچه ای است که توسط انسان استفاده شده و هم اکنون هم از این نوع پارچه بطور گسترده استفاده می شود.پارچه کتانی ویژگی های مثبت زیادی دارد و به همین دلیل برای اهداف گوناگون به کار می رود.

اول از همه ، پارچه کتان انتخاب محبوب برای تهیه انواع لباس ، بخصوص لباس کار است.تولیدی لباس کار ، از این پارچه برای تهیه پیراهن های اداری ، شلوارهای مردانه و زنانه استفاده می کند.لباس های کتان زیبا به نظر می رسند.

موارد استفاده از پارچه کتان

پوشیدن لباس های کتانی به خلاص شدن از شر برخی بیماری های پوستی مثل اگزما کمک می کند.کتان واکنش آلرژیک ایجاد نمی کند و در درمان تعدادی از اختلالات آلرژیک مفید است و این نوع پارچه انتخاب مناسبی ، برای لباس کودکان ، زنان باردار و افراد مسن است.

از این پارچه می توان برای تهیه لباس زیر نیز استفاده کرد.لباس زیر کتان ، در برابر قارچ و باکتری مقاوم است و مشخص شده است که مانعی موثر برای برخی بیماری ها است.

مراقبت از محصولات کتانی ، نسبتاً آسان است ، زیرا تمیز کردن آن از لکه ها و آلودگی به راحتی امکان پذیر است.کتان روش خاصی برای شستشو ندارد ، می توان آنها را به هر روشی شستشو داد و خشک کرد.کتان هرچه بیشتر شسته شود ، نرمتر می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *