پارچه‌ های مناسب برای لباس بیمار

پارچه‌ های مناسب برای لباس بیمار

پارچه‌ های مناسب برای لباس بیمار

با توجه به این که بیماران دارای شرایط خاصی هستند، لباسی که به تن می ‌کنند علاوه بر این که بایستی بتواند به حفظ بهداشت آن ها کمک نماید، باید به نحوی طراحی و دوخته شود که بیمار در آن احساس راحتی کند و هم چنین پزشک نیز بتواند به راحتی قسمت‌ های مورد نظر فرد را معاینه و یا جراحی کند. در واقع می توان گفت که لباس‌ های بیمارستانی باعث حفظ سلامت بیماران و پزشکان می گردند و توجه به جنس آن ها مهم است.

 من با نوشتن این محتوا قصد دارم شما را با پارچه ‌هایی که برای دوخت لباس بیماران مناسب هستند بیشتر آشنا کنم. بنابراین اگر قصد دارید در این زمینه اطلاعات بیشتری را دریافت نمایید به شما پیشنهاد می ‌کنم تا انتهای مقاله من را همراهی کنید.

پارچه‌ هایی که برای دوخت لباس بیماران انتخاب می‌ شوند باید دارای چه ویژگی ‌هایی باشند؟

چنانچه بیمار قصد انجام یک عمل جراحی را داشته باشد، لباسی که برای محیط اتاق عمل او دوخته می ‌شود، باید خاصیت ضد باکتری داشته باشد. زیرا محیط اتاق عمل استریل بوده و جنس لباس بیمار می ‌تواند به حفظ سلامت و بهداشت او در مقابل رشد باکتری‌ ها و میکرو ارگانیسم‌ ها کمک نماید. علاوه بر آن پارچه هایی با این جنس در مقابل نفوذ آب مقاوم بوده و دارای ماندگاری بالایی نیز می ‌باشند.

پارچه ‌های ضد پیچش از نمونه‌های دیگری هستند که باعث می‌ شوند، هنگام پوشیدن آن ها بیمار در تماس با وسایل پزشکی از جمله: کابل و لوله‌ های سرم دچار پیچیدگی در آن ها نشوند. چرا که الیاف این پارچه‌ ها قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند.

اگر بیمار مورد نظر دچار یک بیماری ویروسی شده باشد، لباسی که برای پوشیدن او انتخاب می‌ کنید، بایستی خاصیت ضد ویروسی داشته باشد. زیرا این نوع پارچه‌ ها می‌ توانند از منتقل شدن ویروس به دیگران و هم چنین حفظ بهداشت و کنترل عفونت در فرد بیمار کمک نمایند. علاوه بر آن این نوع پارچه‌ ها دوام بالایی داشته و ضد آب می‌ باشند.

از آن جایی که ممکن است بیمار برای یک مدت زمان طولانی در بستر بیماری بماند، لباس او باید قابلیت تنفس پذیری داشته باشد، تا به راحتی هوا از الیاف آن عبور کند و رطوبت ناشی از تعریق کردن بیمار را نیز به خود جذب نماید. از ویژگی ‌های دیگر این نوع پارچه ‌ها می‌ توان به راحت و سبک بودن آن ها، جذب رطوبت و قابل شست و شو بودنشان اشاره کرد.

چنان چه شرایط بیمار به گونه ‌ای باشد، که هیچ گونه رطوبتی نباید به  بدن او برسد و به طور کلی بایستی بدن او خشک بماند. در این مواقع پارچه ‌ای که برای دوخت لباس او در نظر گرفته می‌ شود، باید ضد آب باشد، تا بتواند از بدن او در مقابل نفوذ رطوبت ناشی از سرم و مایعات دیگر حفاظت نماید.

آشنایی با مناسب ترین پارچه ‌ها برای لباس بیمار:

با توجه به این که تعداد لباس کار که برای خدمه ها، پرسنل، پزشکان، بیماران و غیره باید تهیه شوند، بالا است. برای این که هزینه کم تری صرف این مسئله شود، بهتر است که سفارش دوخت لباس ها را به کارخانه های تولیدی لباس بیمارستانی بسپارید، تا از این نظر در هزینه ‌ها صرفه ‌جویی کرده باشید.

تنوع پارچه‌ هایی که برای دوخت لباس ‌های بیمارستانی و لباس کار کارگری در تولیدی ارمک استفاده می‌ شوند بسیار بالا است. در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره خواهم کرد.

استفاده از پارچه تترون:

یکی از پر مصرف ترین پارچه ‌هایی که در بیمارستان ‌ها برای تهیه لباس بیماران استفاده می شود پارچه‌ تترون است. لباس های تترونی قابل شست و شو هستند و دارای تنوع رنگ، کم وزن و ارزان قیمت می ‌باشند. و این ویژگی ها باعث شده که بتوان چندین مرتبه آن ها را شست و مورد استفاده قرار داد.

پارچه ‌های ترگال:

یکی دیگر از پارچه‌ هایی که برای دوخت لباس بیماران مورد استفاده قرار می ‌گیرند پارچه های ترگال در دو نوع پارچه ترگال کجراه و پارچه ترگال ساده می ‌باشند. از ویژگی ‌های مهم آن ها می ‌توان به پایداری در مقابل تابش مستقیم نور خورشید، چند بار مصرف بودنشان و هم چنین خاصیت ضد وایتکس بودن آن ها اشاره نمود. این خصوصیات لباس های بیمارستانی با جنس ترگال باعث شده، تا در برابر شست و شو های مکرر به بافت آن ها صدمه‌ ای وارد نگردد.

بیشترین رنگی که از این نوع پارچه ‌ها برای دوخت لباس بیماران استفاده می کنند صورتی و آبی است. همان طور که می‌ دانید رنگ آبی برای مردان و صورتی برای زنان به کار می رود.

آشنایی با پارچه فلامنت:

از رایج ترین پارچه‌ هایی که برای دوخت لباس ‌های بیمارستانی به کار می ‌روند فلامنت ها را می توان نام برد. چرا که این مدل پارچه‌ فلامنت پنبه دارای قیمت مناسب و خاصیت رنگ پذیری بالایی می ‌باشند و بیشتر از طیف رنگی آبی آن ها برای دوخت لباس بیماران استفاده می ‌کنند. از هر دو مدل طرح ‌دار و ساده این پارچه برای بیماران می‌ توان لباس تهیه کرد.

معرفی پارچه ‌های یکبار مصرف:

گاهی اوقات ممکن است بیماران برای اقداماتی مانند: گرفتن سیتی اسکن، ام آر آی و غیره به بیمارستان مراجعه کنند. در چنین شرایطی لباس ‌هایی که برای آن ها در نظر گرفته می شوند از جنس پارچه ‌های یک بار مصرف می ‌باشند چرا که این نوع لباس ها از انتقال و شیوع آلودگی ‌ها و بیماری در بیماران بعدی جلوگیری می ‌کنند و بعد از انجام شدن کار آن ها بایستی دور انداخته شوند.

نتیجه گیری:

شما با خواندن این محتوا متوجه شدید که لباس هایی که برای بیماران به کار می ‌روند، بایستی دارای وزن و ضخامت مناسبی باشند. و علاوه بر آن بتوانند از سلامت بیمار در مقابل رشد باکتری‌ ها و ایجاد عفونت در بدن آن ها محافظت کنند. بنابراین لازم است که با توجه به بخش بستری بیمار و اقداماتی که قرار است برای او صورت بگیرند لباس مخصوصی به آن ها داده شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *