پارچه اسپندکس چیست

پارچه اسپندکس چیست

پارچه اسپندکس چیست

Spandex پارچه ای مصنوعی است که به دلیل خاصیت ارتجاعی خود این نام را گرفت. برخلاف تصور عامه ، اصطلاح اسپندکس نام تجاری نیست و از این اصطلاح به طور کلی برای پارچه های کوپلیمر پلی اتر-پلی اوریا استفاده می شود که با انواع فرایندهای تولیدی ساخته شده اند. اصطلاحات spandex ، Lycra و elastane مترادف هستند.

این پارچه می تواند 5-8 برابر اندازه طبیعی خود کش بیاید و معمولاً در لباس های مصرف کننده متناسب استفاده می شود. در بیشتر موارد، اسپندکس خالص در پوشاک استفاده نمی شود و در عوض، مقادیر کمی از این پارچه در سایر الیاف مصنوعی، نیمه مصنوعی یا ارگانیک بافته می شود.

ماده اصلی مورد استفاده در ساخت اسپندکس، پلی اورتان است که در سال 1937 توسط IG Farben در آلمان تهیه شد. در اواخر جنگ جهانی دوم، صدها دانشمند برتر آلمانی مشاغل جدیدی را در ایالات متحده آغاز کردند و بسیاری از مهندسان نساجی در IG Farben به شرکت DuPont منتقل شدند که رهبر بی چون و چرای دوران در توسعه نساجی مصنوعی بود.

با استفاده از تحقیقات پلی اورتان، DuPont درصدد ایجاد پارچه ای پلیمری جدید با کشش بالا بود. در طی فرایند توسعه، دانشمندان از این پارچه به عنوان “spandex؛” یاد کردند. پس از اتمام این پارچه، آن را با نام تجاری Lycra به فروش می رساند، اما به نظر می رسید مصرف کنندگان ترجیح می دهند این ماده اسپندکس را بنامند و این اصطلاح بود که برای استناد به این پارچه مصنوعی وارد واژگان عمومی شد.

مانند سایر پلیمرها، اسپندکس از تکرار زنجیره های مونومرهایی که به همراه اسید نگه داشته می شوند ساخته شده است. در اوایل مراحل تولید اسپندکس، تشخیص داده شد که این ماده بسیار مقاوم در برابر حرارت است، به این معنی که پارچه های بسیار حساس به گرما مانند نایلون و پلی استر هنگام ترکیب با پارچه اسپندکس بهبود می یابند.

کشش Elastane بلافاصله آن را در سراسر جهان مطلوب کرده است و محبوبیت این پارچه تا به امروز پابرجاست. در انواع مختلفی از پوشاک وجود دارد که عملاً هر مصرف کننده حداقل یک عدد از لباس های حاوی اسپندکس را دارد و بعید نیست محبوبیت این پارچه در آینده نزدیک کاهش یابد. با این وجود متأسفانه ، الاستان پس از ورود به بازار مصرف ، تأثیر قابل توجهی در محیط زیست دارد.

پارچه اسپندکس چگونه ساخته می شود؟

از آنجا که اسپندکس یک الیاف کاملاً مصنوعی است، از اجزای آلی برای ساخت این ماده استفاده نمی شود. در عوض، تمام اجزای تشکیل دهنده این فیبر در یک آزمایشگاه ساخته می شوند و سپس آنها را تحت محرک های خاص برای ایجاد پارچه اسپندکس ترکیب می کنند.

در سالهای پس از اختراع الاستن، روش های مختلفی برای ساخت این پارچه پدید آمده است. برخی از این روشها نسبت به سایرین کارآمدتر هستند و با گذشت زمان، روشهایی مانند چرخش واکنش، اکستروژن مذاب و چرخش مرطوب محلول اکثراً دور انداخته شده اند. اکنون تقریباً 95 درصد اسپندكس جهان با روشی به نام محلول خشک نخ ریسی ساخته شده است و این فرایند تولید است كه ما به تفصیل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

برای شروع فرایند تولید پارچه اسپندکس، ماده ای به نام ماکروگلیکول با یک مونوم دییزوسیانات تحت گرما و فشار خاص مخلوط می شود. برای ایجاد نتایج مطلوب دما و فشار باید دقیق باشد و همچنین ماکروگلیکول و مونومر دییزوسیانات نیز باید در نسبت تقریبی 1به2 باشند.

در صورت استفاده از شرایط مناسب، ماده ای به نام پروپولیمر تشکیل می شود و این ماده در باقی مانده فرایند تولید استفاده می شود. پس از تشکیل ، پروپولیمر در معرض اسید دیامین قرار می گیرد و یک واکنش شیمیایی به نام واکنش اکستروژن زنجیره ای آغاز می شود.

ماده حاصل شده بسیار چسبناک است و قبل از انتقال به مرحله بعدی باید با حلال رقیق شود. هنگامی که کار با آن به اندازه کافی نازک باشد ، پیش پرولیمر در ماشینی بنام سلول تولید فیبر یا سلول چرخشی استوانه ای بارگذاری می شود.

در داخل این دستگاه وسیله ای به نام spinneret قرار دارد که ده ها سوراخ کوچک دارد. با چرخش سلول تولید فیبر ، محلول پیش پرولیمر از طریق این سوراخها مجبور می شود و به صورت رشته های پارچه ای شکل می گیرد. با این وجود ، این رشته ها هنگام بیرون آمدن از اسپینرت در حالت مایع قرار دارند و سپس در معرض گاز حلال گرم و ازت قرار می گیرند تا آنها را در حالت جامد قرار دهند.

این الیاف جامد سپس از سلول چرخش استوانه ای خارج می شوند و وقتی در معرض هوای تحت فشار قرار می گیرند ، به رشته های پیچ خورده شکل می گیرند. این هوای فشرده می تواند رشته هایی با اندازه های مختلف را تشکیل دهد.

سرانجام ، فیبر اسپندكس در ماده یك فاضلاب متشكل از استارت منیزیم یا ماده شیمیایی مشابه غوطه ور می شود. هنگامی که آن را روی یک قرقره بارگیری کنید ، آماده است تا به پارچه بافته شود.

آیا از پارچه اسپندکس برای لباس کار استفاده می شود؟

این پارچه به دلیل کشسانی زیادی که دارد نمی تواند در لباس کار کارگری ، لباس کار کارگاهی ، لباس کار کارخانه و لباس کار کارگران ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد. و بیشتر برای لباس های زیر و یا لباس هایی که کشسانی نیاز دارند استفاده می شوند.

برای دیدن دیگر منسوجات ارمک اینجا کلیک کنید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *